gxgifm

gxgifm

۲۱ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

آلودگی دارویی پنهان مکمل‌های تغذیه‌ای و ناتوانی FDA در مقابله با آن

داستان پشت صحنه‌ی ادعاهای معجزه‌آسای مکمل‌های تغذیه‌ای چیست؟منبع

موافقین ۰ مخالفین ۰

پزشک زن در اورژانس، جان زنان بیشتری را نجات می‌دهد

پزشکان زن در درمان حمله‌ی قلبی زنان، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. وجود پزشکان زن بیشتر در اورژانس، باعث کاهش نرخ مرگ‌ومیر می‌شود.منبع

موافقین ۰ مخالفین ۰

باورتان می‌شود این عکس میکروسکوپی متعلق به چشم سوسک باشد؟

 

به گزارش خبرآنلاین، وی با بزرگنمایی 20x از چشم سوسک METAPOCYRTUS تصویر به این زیبایی و شگفت‌انگیزی گرفته است. این نوع سوسک در سایز 11 میلی‌متر در فیلیپین یافت می‌شود و الحبشی با تکنیک انعکاس نور و جمع‌آوری صدها عکس کنار هم، چنین عکس کم‌نظیری را پدید آورده است.{لینک}

امسال چهل و چهارمین سال برگزاری مسابقه موسوم به Nikon Small World Photomicrography Competition بود که برگزار شد و عکاس اماراتی نفر اول شد.

چالش بزرگ الحبشی گرفتن تصویر سیاه سوسک با پس‌زمینه تیره بود که به‌صورت حرفه‌ای انجام داده است.

باورتان می‌شود این عکس میکروسکوپی متعلق به چشم سوسک باشد؟

 

5656

 

منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰

محصولات جدید گوگل رونمایی شد

گوگل روز گذشته از موبایل پیکسل۳، تبلت Pixel Slate و یک بلندگوی هوشمند مجهز به نمایشگر به نم Home Hub رونمایی کرد.این شرکت هوش مصنوعی را در تمام محصولات خود استفاده کرده است. موبایل پیکسل ۳ مجهز به ویژگی های هوش مصنوعی است که با کمک آن موبایل می تواند خود به تماس ها پاسخ دهد، تماس های رباتیک را رد کند و حتی به جای کاربر پیامی بنویسد. در کنار این موارد در لنزهای superselfi این موبایل نیز از هوش مصنوعی استفاده شده است.
محصولات جدید گوگل رونمایی شد
موبایل پیکسل ۳ با قیمت ۷۹۹ دلار، تبلت Pixel Slate با قیمت ۵۹۹ دلار و بلندگوی هوشمند با قیمت ۱۴۹ دلار از روز گذشته قابل سفارش هستند.موبایل جدید گوگل در دو نسخه با دونمایشگر در ابعاد۵.۵ اینچ(پیکسل ۳) و ۶.۳ اینچ(پیکسل ۳XL) عرضه می شود که هر دوی آنها بریدگی شبیه اپل دارند.البته نمایشگر پیکسل۳ ایکس ال تمام صفحه است. دوربین های موبایل جدید گوگل قابلیت Super Res Zoom دارد. دستگاه کمک این قابلیت چند تصویر گرفته و آنها را بهم می چسباند تا در هنگامیکه دوربین زوم است، عکسی کاملا واضح ثبت کند.
محصولات جدید گوگل رونمایی شد
یکی دیگر از ویژگی این موبایل Top Shot نامیده می شود که پشت سرهم تعدادی عکس می گیرد. این قابلیت برای زمانی کارآمد است که فردی در عکس چشم خود را می بندد یا عطسه می کند. در مرحله پردازش عکس، بهترین گزینه را انتخاب می کند.علاوه بر این موارد یک قابلیت جدید دیگر به نام Night Sight نیز در دوربین موبایل وجود دارد که تصاویر ثبت شده در نور کم را بهبود می دهد. تمام این قابلیت ها با کمک تراشه Visual Core و HDR Plus فعال می شوند.همچنین به گفته گوگل دوربین جلویی این دستگاه ها نیز می تواند با یک لنز wide angle تصاویر «سوپرسلفی» ثبت کند. علاوه بر آن یک دوربین دیگر به نام Groupe Selfie Cam در جلوی دستگاه قرار دارد که در مقایسه با آیفون ایکس اس ۱۸۴ درصد بیشتر از فضای کادر عکاسی را ثبت می کند.کاربران می توانند با فشار یک دکمه بدون نیاز به دسته سلفی از تمام صحنه عکس سلفی بگیرند.همچنین گوگل از بلندگوی هوشمند اسمارت هاب رونمایی کرد که مجهز به یک نمایشگر ۷ اینچی است. البته این نمایشگر دوربین ندارد. این دستگاه با Google Photos و دستیار گوگل یکپارچه است به همین دلیل می توان از آن به عنوان یک قاب عکس دیجیتال نیز استفاده کرد.
محصولات جدید گوگل رونمایی شد
تبلت Pixel Slat بسیار نازک و سبک و مجهز به دستیار هوش مصنوعی است. کاربران می توانند ایمیل هایی برای تبلت دیکته کنند یا به آن دستورایی بدهند. دارای یک قاب مجهز به کیبورد و پد لمسی است که آن را به یک لپ تاپ تبدیل می کند. در قسمت جلو تبلت دو بلندگو و یک دوربین وجود دارد. این دستگاه ۱۶ گیگابایت RAM و پردازشگر Amber Lake است.
محصولات جدید گوگل رونمایی شدمنبع
موافقین ۰ مخالفین ۰

رونمایی شرکت لاکهید مارتین از ماه‌پیمای جدید+تصاویر

آفتاب‌‌نیوز :
سرویس علم و فناوری- شرکت لاکهید مارتین به‌تازگی از ماه‌پیمایی رونمایی کرده است که دو برابر کپسول آپولو اندازه دارد و به فضانوردان اجازه می‌دهد تا به مدت دوهفته در ماه باقی بمانند. 

قرار است این ماه‌پیما در برنامه فضایی ناسا شرکت داشته باشد. اندازه این ماه پیما 14 متر است و می‌تواند چهار فضانورد را به سطح ماه انتقال دهد. 

این ماه‌پیما می‌تواند 14 روز در ماه باقی بماند پیش از آنکه موتورهایش در مدار آن قمر منفجر شود. پس از بازگشت به زمین و سوخت‌گیری مجدد و تعمیر و نگهداری می‌تواند آماده انجام ماموریت بعدی شود.

رونمایی شرکت لاکهید مارتین از ماه پیمای جدید+تصاویر

رونمایی شرکت لاکهید مارتین از ماه پیمای جدید+تصاویر

رونمایی شرکت لاکهید مارتین از ماه پیمای جدید+تصاویر

رونمایی شرکت لاکهید مارتین از ماه پیمای جدید+تصاویر

منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰

دولت آمریکا جاسوسی از اپل و آمازون با تراشه‌های چینی را رد کرد

 

به گزارش خبرآنلاین، چند روز قبل بلومبرگ در گزارشی افشاگرانه از وجود تراشه جاسوسی چین روی سرورهای ساخت سوپرمیکرو نام برد که توانسته است سیستم‌های اپل و آمازون را تحت تأثیر خود قرار دهد.{لینک}

اپل بلافاصله این ادعا را رد کرده و اعلام کرد که حادثه 2016 روی یکی از سرورهایش در لابراتوار کاملاً تصادفی بوده و ربطی به داستان هک و جاسوسی سایبری نداشته است.

حالا وزارت امنیت داخلی آمریکا / DHS رسماً به این ادعای اپل واکنش نشان داده و آن را تائید کرده است.

این موضوع نشان می‌دهد که داستان نصب تراشه جاسوسی چین روی سرورهای ساخت کمپانی آمریکایی-تایوانی سوپرمیکرو درست نبوده و نمی‌توان آن را ثابت کرد.

 

5656

 

منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰

زنان بیشتر در معرض پارکینسون هستند

محققان هلندی مرکز پزشکی "اراسموس"(Erasmus) به سرپرستی "کامران اکرام" محقق ایرانی این مرکز، کشف کرده‌اند که ۵۰ درصد زنان و ۳۶.۲ درصد مردان در معرض سکته مغزی، دمانس یا پارکینسون هستند.محققان این مطالعه را روی بیش از ۱۲ هزار مرد و زن ۴۵ ساله به بالا از شهر روتردام انجام دادند. این مطالعه از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، ۲۶ سال به طول انجامید و بررسی‌های کامل پزشکی هر چهار سال یک بار انجام شد.خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی رایج در طول عمر محققان در پایان این مطالعه دریافتند که مجموعا ۱۴۸۹ مورد ابتلا به زوال عقل، ۱۲۸۵ مورد سکته مغزی و ۲۶۳ مورد پارکینسون اتفاق افتاده است. همچنین بیش از ۴۰۰ نفر مبتلا به چند بیماری به طور همزمان شده بودند.این تیم همچنین دریافت که ۴۸.۲ درصد از زنان که در این مطالعه شرکت کردند، به یکی از این سه بیماری عصبی مبتلا شده بودند. در حالی که تنها ۳۶.۲ درصد از مردان چنین شرایطی داشتند.

از این نتایج، محققان بر این باور بودند که زنان در طول عمر خود بیشتر در معرض دمانس و سکته مغزی قرار دارند.خطر ابتلا به بیماری‌هایی که بعد از ۴۵ سالگی تشخیص داده می‌شود، در زنان ۳۱.۴ درصد است. در مقایسه، خطر ابتلا به زوال عقل و تشخیص سکته مغزی در مردان، ۱۸.۶ درصد است.خطر ابتلا به سکته مغزی زنان نیز ۲۱.۶ درصد است، در حالی که احتمال ابتلا به این بیماری در مردان فقط ۱۹.۳ درصد است.زنان و مردان در خطر ابتلا به بیماری پارکینسون تقریبا مساوی هستند.محققان نمی‌توانند در مورد این که چرا زنان نسبت به مردان، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی هستند، جواب روشنی بدهند. با این حال، کامران اکرام، پژوهشگر ارشد و استادیار مرکز پزشکی اراسموس در هلند، فکر می‌کند که این امر ممکن است به این دلیل باشد که زنان متوسط عمر و امید به زندگی بیشتری نسبت به مردان دارند.

اهمیت این مطالعه
زوال عقل، سکته مغزی و پارکینسون یکی از دلایل اصلی مرگ در میان سالمندان در سراسر جهان است.دکتر سیلوان لیچر، پزشک مرکز پزشکی اراسموس گفت: متأسفانه بسیاری از این بیماری‌های عصبی رایج را هنوز نمی‌توان درمان کرد یا از آنها جلوگیری کرد. اگرچه پیشرفت‌های زیادی در سال‌های اخیر در درک بهتر علل این بیماری‌ها صورت گرفته است، اما پیشرفت‌های پیشگیرانه و درمانی در مقایسه با سایر بیماری‌های رایج مانند انواع سرطان و بیماری‌های قلبی عقب مانده است.محققان امیدوارند که این مطالعه به پیشگیری و درمان این بیماری‌های عصبی منجر شود.یافته‌های آنها در مجله Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry منتشر شده است.
منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰

باید فرصت‌ها را جدی گرفت

به گزارش ایسنا، گرگ وینتر، ۱۴ آوریل ۱۹۵۱ در شهر لستر، انگلستان دیده به جهان گشود. وی دارای رتبه " سی‌بی‌ای" یا "عالی‌ترین رتبه امپراتوری بریتانیا "(CBE) و" اف‌آراس" یا "همکار انجمن سلطنتی"(FRS) است.

او عضو "کالج ترینیتی کمبریج"(College of the Holy and Undivided Trinity)  و "رئیس شورای تحقیقات پزشکی"(MRC)  انگلستان نیز است.

این زیست‌شیمی‌دان برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۸، برای کارهای پیشگامانه‌اش در زمینه" پادتن تک‌تیره" مشهور است.

"پادتن‌های تک تیره"(Monoclonal antibodies) یا آنتی بادی مونوکلونال پادتن‌ها یک تک‌گونه هستند که همانند یکدیگرند. علت این همانندی اینست که این پادتن‌ها توسط نوعی سلول ایمنی تولید شده‌اند که همه همانندسازی‌شده از یک سلول والد است. البته معمولا با تکثیر ریکامبیننت این پادتن‌ها ساخته می‌شوند. پادتن‌های تک‌تیره پادتن‌هایی تک‌اختصاصی هستند که همه مشابه هم هستند چون از سلول‌های ایمنی مشخص که از یک سلول کلون شده‌اند ایجاد شده، برخلاف پادتن‌های پلی کلونال که از سلول‌های ایمنی متفاوتی ایجاد می‌شوند. پادتن‌های تک‌تیره اتصال تک ظرفیتی دارند بدین معنی که همه به یک نوع اپیتوپ متصل می‌شوند.

"آدام اسمیت"(Adam Smith) سرپرست علمی رسانه بنیاد نوبل مصاحبه‌ای تلفنی با "سر گرگوری پی وینتر" یکی از سه برنده نوبل شیمی ۲۰۱۸ انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

اسمیت: سلام من "آدام اسمیت" هستم و از سایت نوبل‌پرایز تماس می‌گیرم.

وینتر: سلام بله بفرمایید.

اسمیت: برای دریافت جایزه بسیار تبریک می‌گویم.

وینتر: بسیار سپاسگزارم.

اسمیت: کار شما به خاطر استفاده از فاژها برای تولید داروهای جدید واقعا تحسین برانگیز و نمونه کاملی از پژوهش‌های کاربردی سازی بود، درست است؟

وینتر: بله، هنگامیکه من این پژوهش را آغاز کردم اصلا به اینکه این یک پژوهش کاربردی سازی است فکر نمی‌کردم و به طور کلی بیشتر به ایجاد مولکول‌های جدید علاقه داشتم. در واقع در پژوهش پیشین من که مهندسی پروتئین بود من تنها به درک چگونگی عملکرد آنزیم‌ها و دیگر موضوعات علاقه‌مند بودم اما پس از آن دوباره شروع به مطالعه درباره آنتیبادی‌ها کردم تا عملکرد دقیق آنها را نیز دریابم و سپس متوجه شدم که می‌توان از فناوری‌های تکاملی برای خلق "رپرتوارهای"(repertoires) بزرگ استفاده نمود. البته من فکر میکنم که دو نکته اساسی در کار من بسیار مهم بودند. اولین کار، تولید نسل رپرتوارها و اطمینان حاصل کردن از کارامد بودن آنها بود که این رپرتورها بتوانند پروتئین‌ها را کاملا خم کنند و مرحله دوم، نمایش آنها در استفاده از فاژ بود که "جورج اسمیت" به آن در کار خود اشاره کرده است. بنابراین از نخست من به این فکر می‌کردم که من می‌بایست آنتی بادی‌های دارویی را توسعه دهم. هنگامیکه افراد در مسیر انجام کاری قرار می‌گیرند، فرصت‌هایی را نیز به دست می‌آورند و آنجا است که باید بدانند این‌ها فرصت‌هایی برای غلبه بر یک مشکل واقعا دشوار است و در خصوص کار من نیز مشکل این بود که چگونه آنتیبادیهای انسانی علیه آنتیژن‌های انسانی توسعه دهم اما با قرار گرفتن در مسیر و تجربه متوجه شدم که می‌توانیم با استفاده از فناوری تکاملی آن را ایجاد کنیم. آنچه ما انجام دادیم، شروع منطقی دانستن این موضوع بود که چگونه می‌توانیم از سیستم ایمنی که یک سیستم تکاملی است، برای ساخت آنتی بادی‌های انسانی تقلید و استفاده کنیم.

اسمیت: درست است شما آن کار را به خوبی انجام دادید.

وینتر: دقیقا

اسمیت: بله، پیامی بسیار مهم در همه این موارد وجود دارد و آن این است که افراد و به شخصه خودم نمی‌دانم فرصت‌ها چه زمانی بوجود میآیند و حتما برای به دست آوردن این فرصت‌ها باید تحقیقات متعدد انجام داد.

وینتر: من کاملا با این موضوع موافقم. استراتژی شخصی من این است که باید ابتدا تحقیقات پایه را انجام دهم و اجازه دهم تا فرصت‌ها به وجود آیند. به عبارت دیگر نباید بگویم "این کاری کاربردی است، من قصد ندارم این کار را انجام دهم". درنهایت دیدگاه اصلی من این است که باید هدفت را به اثبات برسانی و در حین انجام این کار لذت نیز ببرید.

اسمیت: شما یک دانشمند، یک مخترع، یک کارآفرین و یک مدیر هستید. انرژی لازم برای انجام تمام این کارها را از کجا دریافت می‌کنید؟

وینتر:(با خنده) خب، خیلی سریع و فشرده همه این کارها را انجام می‌دهم، منظورم این است که همه این کارها را به نحو احسن هم انجام نمی‌دهم. من هر سال در یکی از مراحل مختلف زندگی خود موفق می‌شوم. من دوست دارم سالانه میلیاردها دلار برای حمایت از علوم سرمایهگذاری کنم. برخی معتقدند چون هدفت نیک و کمک به بشریت است پس اتفاقات نیک نیز برایت رخ می‌دهد.

اسمیت: اکنون می‌خواهم خیلی مختصر به" LMB" (آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی شورای تحقیقات پزشکی انگستان) اشاره کنم و بگویم این نیز می‌تواند یک نوع جایزه نوبل باشد و می‌دانم خیلی برایتان ارزشمند است اما می‌خواهم بدانم چه چیزی آن را در نظر شما خاص می‌سازد؟

وینتر: مردم کار کردن در آزمایشگاه " LMB" را خیلی خاص می‌دانند اما خب در هر کاری مشکلاتی نیز وجود دارد. اما با این وجود من بسیار خوش شانس بودم که چند سالی را کنار افرادی نظیر "فرد سنگر"(Fred Sanger) و "سزار میلستین"(César Milstein) که مربیان بسیار خوبی برایم بودند، گذرانده‌ام و آنها بوده‌اند که همیشه مرا تشویق می‌کردند که به مسائل بزرگ و مهم فکر کنم.

اسمیت: بسیار خب، ممنون از وقتی که برای ما در این روز خاص گذاشتید.

وینتر: بسیار سپاسگذارم.

انتهای پیام

روز گشته جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۸ مشترکا به ترتیب به "سر گرگوری پی وینتر" (Sir Gregory P. Winter)، "جورج پی اسمیت"(George P. Smith) و "فرانسیس اچ آرنولد" (Frances H. Arnold) به خاطر استفاده از فاژها برای تولید داروهای جدید، توسعه یک روش جدید به نام نمایش فاژ و ایجاد انقلاب در آنزیم‌ها اعطا شد. اکنون "آدام اسمیت(Adam Smith)  سرپرست علمی رسانه بنیاد نوبل مصاحبه‌ای با "سر گرگوری پی وینتر" یکی از سه برنده نوبل شیمی ۲۰۱۸ انجام داده است.

منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰

تلکام ۲۰۱۸ افتتاح شد

نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (تلکام)، بزرگ‌ترین رویداد و گردهمایی حوزه مخابرات و ارتباطات کشور است که در آن تولیداتی در زمینه‌ سامانه‌ها، دستگاه‌ها و خدمات مخابرات و ارتباطات ارائه می‌شود.براساس آخرین آمار اعلام شده، نوزدهمین دوره نمایشگاه (تلکام ۲۰۱۸) با شعار «ارتباطی فراگیر» با حضور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران با عنوان «گروه مخابرات ایران» و شرکت‌های سندیکای مخابرات ایران و ۱۳۰ شرکت از بخش خصوصی، ۱۶ شرکت از بخش دولتی و ۲۰ شرکت خارجی برگزار می‌شود.علاوه بر شرکت‌های داخلی و خارجی، تعدادی از دانشگاه‌های صنعتی کشور ، سایت‌های خبری و نشریات مرتبط با صنایع مخابرات نیز در نمایشگاه امسال حضور دارند. همچنین کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و تخصصی از سوی گروه مخابرات ایران در طول برپایی نمایشگاه برگزار می‌شود.ارتقای دانش فناوری و تبادل اطلاعات روز در موضوعات صنایع مخابراتی، معرفی آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مخابرات و اطلاع‌رسانی، ارتقای سطح مبادلات تجاری کشور در جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور و آشنایی شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه با آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی کشور و جهان، در حوزه ارتباطات از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.نمایشگاه تلکام از ۱۱ تا ۱۴ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰

ابداع یخچال عجیب؛ بدون برق، بدون یخ!

یکی از مشکلات حمل مواد غذایی در سفر، نداشتن تجهیزات مناسب برای خنک نگه داشتن آنهاست زیرا نگه داشتن مواد غذایی برای زمان طولانی، به یخچال نیاز دارد و یخچال‌ها نیز با نیروی الکتریسیته کار می‌کنند. به علاوه، مواد شیمیایی که از یخچال‌ها منتشر می‌شوند، برای جو مضر هستند؛ در نتیجه استفاده از یخچال در طبیعت، با محیط زیست سازگار نیست.شرکت "فنیک"(Fenik)، یک روش جدید و طبیعی برای نگهداری از مواد غذایی ارائه داده است. این شرکت، نوعی یخچال کوچک و قابل حمل ابداع کرده که می‌تواند مواد غذایی را بدون استفاده از الکتریسیته، خنک نگه دارد.

هدف از ابداع این یخچال، ارائه یک روش کم‌هزینه برای حفظ میوه‌ها و سبزیجات در مناطق دورافتاده است.برخلاف یخچال‌های دیگر که به تجهیزات الکتریکی مانند پنکه، کمپرسور هوا و پنل‌های خورشیدی نیاز دارند، این یخچال موسوم به "یوما 60 ال"(Yuma 60L) می‌تواند مواد غذایی را تنها با استفاده از آب، خنک کند.یکی از نکات قابل توجه در مورد یوما 60 ال این است که سبزیجات، به شرایطی گرم‌تر از یخچال‌های معمولی تمایل دارند. این یخچال‌ها دمایی بین 12 تا 18 درجه فراهم می‌کند و با نگهداری سبزیجات در رطوبت داخلی بالا، عمر مفید آنها را افزایش می‌دهد.

این یخچالها ، همیشه قابل تنظیم هستند و نیازی نیست که کاربر، نگران خرید یخ یا اتصال یخچال به پریز برق باشد.علاوه بر مزایای گفته شده، این یخچال، یک ابزار دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود زیرا به نیروی الکتریسیته نیازی ندارند و مواد شیمیایی مضر را در طبیعت منتشر نمی‌کنند.تنظیم و استفاده از یوما، تنها چند ثانیه زمان می‌برد و انتقال آن، بسیار ساده است.
منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰